Radi jednako učinkovito u bilo koje vrijeme dana i u bilo kakvim vremenskim uvjetima – takve su mogućnosti novog ruskog taktičkog bombardera Su-34, NATO naziv je Fullback, a ruski – „Patak“, zbog oblika nosa.
Tijekom iznenadne provjere borbene spremnosti Sjeverne flote, ovi avioni su digle veliku prašinu na Arktiku i na nebu iznad Baltičkog mora. To je i razumljivo. Jer „hibrid“ lovca i bombardera može s istom lakoćom izvoditi akrobacije i napade na dobro zaštićene objekte.
Početak aktivnog korišćenja Su-34 označio je novu eru u razvoju ruske vojne avijacije. Avion će zamijeniti prethodnu generaciju taktičkih bombardera Su-24 (324 komada) i čak u većoj mjeri strateške bombardere Tu-22M3.
Po borbenim karakteristikama Su-34 je znatno učinkovitiji od prethodnika, zbog čega ih je jednostavno potreban manji broj. U okviru državnog programa naoružanja do 2020. godine Ratno zrakoplovstvo Rusije dobiće najmanje 200 takvih aviona, asamo ove godine 16.
Nije slučajno što ovaj avion, jedinstven u svojoj klasi, na Zapadu zovu Fullback.
Taj avion odlično kombinira mogućnosti teškog lovca i nosača raketa i bombardera, a modernu tehniku – s komforom. Dok se ne podigne na visinu 11 000 metara, piloti praktično ne osjećaju opterećenje i mogu veći dio leta provesti bez maske s kisikom.
Kabina je opremljena svime što je potrebno za daleke letove – ima toalet i mini kuhinju s mikrovalnom peći, te dovoljno prostora za odmor. Za razliku od Tu-22M3, postoji mogućnost da pilot ustane i da se uspravi.
Moćni avion je specijaliziran za uništavanje dobro zaštićenih ciljeva, noću i danju, u najtežim vremenskim prilikama, u uvjetima snažnih elektronskih smetnji i PZO odbrane.
U varijanti s normalnom težinom (39 tona) taktički radijus /daljina leta/ Su-34 iznosi 4.000 kilometara a sa dodatnim rezervoarima za gorivo – 7.000km. Su-34 je spojio u sebi iskustvo borbene primjene udarnih aviona u lokalnim konfliktima. Prvi put u povijesti zrakoplovstva kabina taktičkog bombardera /jurišnika/ napravljena je kao čvrsta oklopna kapsula. Posada i motori aviona zaštićeni su oklopom od titanijuma debljine 17 milimetara.
Odlika Su-34 je drugi radar za kontrolu zadnje polusfere – sustav na vrijeme upozorava posadu na opasnost i, po potrebi, odgovara dirigiranim raketama na pokušaj neprijateljskog lovca da napadne iz zadnje polusfere.
Su-34 nosi osam tona oružja. Ima ugrađen top kalibra 30mm, bombe i nedirigirane rakete, visokoprecizni sustav sa avionskim usmjerenim bombama i raketama „zrak-zemlja“ – različitih po masi i namjeni. Osim udarnog naoružanja, avion može nositi i kontejnere za elektronsku borbu, dodatne rezervoare za gorivo i kontejnere za male terete. Su-34 može pogoditi koja leti 10 kilometara iznad njega. Domet gađanja mu je 150 kilometara.Su-34 je prvi put korišćen tokom rata u Južnoj Osetiji 2008. godine,za pokrivanje djelovanja udarne avijacije, vodio je elektronsku borbu sa sustavima gruzijske PZO.
U borbi sa elektronskim sustavima gruzijske vojske, Su-34 je stvarao smetnje koje su onemogućile gruzijske raketne sustave. Izveli su raketne napade na najopasnije raketne sustave „Buk“ i S-125. Uništili su ključnu gruzijsku radarsku stanicu 36D6-M kod sela Šavšebi pored Gorija, potpuno „oslijepljujući“ cijeli sustav PZO gruzije.
Oklopna zaštita kabine i najvažnijih dijelova aviona omogućava Su-34 da izdrži teža oštećenja u poređenju s drugim avionima te klase. Istovremeno velike mogućnosti za modernizaciju mu garantiraju rok trajanja od 30-35 godina.
Više o jurišnicima :
HRVATSKI VOJNIK :