OBILAZAK AERODROMA ŽELJAVA - NAJTAJNIJEG AERODROMA BIVŠE JNA

Korenica, 28. lipnja 2025.

U organizaciji obitelji pilota Borović Danijela i Udruge branitelja domovinskog rata općine Plitvička Jezera u subotu, 28.06.2025. godine održalo se, sada već tradicionalno ljetno okupljanje i obilazak bivšeg vojnog aerodroma Željava (Bihać). Pozivu su se odazvali mnogobrojni znatiželjnici, kao i članovi  više braniteljskih udruga; Udruga branitelja grada Zaprešića, Udruga veterana 148. brigade Trnje (Zagreb), Udruga Sinovi domovine Gornji Kneginec i mnogi drugi.

Zanimljivost je i to da su među prisutnima bili Ivica Ivandić, Slavko Hodak i Nijaz Hodžić. Ivandić je kasnije preletio jedan MIG-21 u Hrvatsku, Hodak je kao “bezbednjak” radio na aerodromu i Boroviću bi veza sa Zagrebom, dok je Hodžić jedan od dvojice policajaca koji su suprugu Snježanu i sina Vanju, samo dva sata prije početka preleta, trebali vozili iz Bihaća na sigurno.

Sve to je opisano u knjizi „Prelet za Hrvatsku“, koju su zajednički napisali supružnici Borović, a izdala nakladnička kuća ALFA iz Zagreba. Za prigodu ovogodišnjeg druženja, nakladnik je dopremio novo 3. i dopunjeno izdanje, pa su prisutni mogli kupiti knjigu i dobiti upisanu posvetu autora ispred samog ulaza u podzemni objekt, dakle, na najautentičnijem mogućem mjestu čitave priče.

Kompleks vojnog aerodroma sačinjavalo je pet pisti, monumentalni podzemni objekt „Klek“ (kodni naziv Objekt 505) i zrakoplovna baza koja je udaljena 3,5 km od ulaza u podzemlje. Izgleda da taj objekt i dandanas fascinira ljude širom Europe, jer su se među raznima mogli vidjeti automobili, kamperi i motocikli reg. oznaka Luksemburga, Španjolske , pa i Švedske.

Izgradnja podzemnog objekta trajala je 12 godina, a preračunato u današnje vrijednosti, cjelokupni kompleks stajao je 60-ak milijardi dolara.

Bivša JNA imala je vojne aerodrome širom tadašnje SFRJ,  ali sa niti jednog od ostalih nitko drugi nije pokušao, a kamoli uspio napraviti prelet  bilo kojom vrstom letjelice. Hrvatska nije dobila avion kojim je Rudolf Perešin preletio u Austriju, ali je zahvaljujući Danijelu Boroviću a ubrzo i ostaloj dvojici navedenih pilota Hrvatsko Ratno Zrakoplovstvo (HRZ) u kratkom vremenu dobilo na raspolaganje tri nadzvučna lovca MIG-21. Time je potaknuta nabava više aviona tog tipa, pa je do 1994. godine HRZ raspolagalo sa dvije borbene eskadrile.

Nakon obilaska podzemnog objekta u trajanju od dva sata, druženje je nastavljeno uz prigodni ručak, međusobne razgovore, potpisivanje knjiga i fotografiranja za uspomenu.

Obilazak aerodroma odvijao se uz stručno vodstvo Danijela Borovića, pilota koji je početkom Domovinskog rata sa ovog aerodroma izvršio prelet avionom MIG-21 na aerodrom u Pulu i time Hrvatskoj doveo na uporabu prvi borbeni avion. Prilikom Borovićevog izlaganja mogli smo čuti i podatak koji se rijetko spominje i povijesno je ostao nepoznat, a to je da su sva četvorica pilota koji su iz bivše JNA „otišli“ avionima, službovali na ovome aerodromu. To su:(s lijeva na desno) Ivan Selak, Rudolf Perešin, Danijel Borović i Ivica Ivandić

foto galerija

Tekst i fotografije Danijel Borović

HRVATSKI ČASNIČKI ZBOR – ZAJEDNICA UDRUGA / Adresa: HVU “Dr.Franjo Tuđman” Ilica 256b, 10 000 ZAGREB /  e-mail:   office@hcz-zu.hr   /  mob. 098 547 211  /  tel. 01 3784 188  /  fax.  01 3784 480

HČZ-ZU je korisnik Nacionalne sustavne podrške Nacionalne zaklade za razvoj civilnog društva

PLANOVI RADA
FIN. PLANOVI
IZV. O RADU
FINANCIJSKA IZVJEŠĆA