06.veljače 2022.godine
Preveo i priredio Stanislav Linić, brigadir HV u mirovini,
Rusija je Ukrajinu oduvijek doživljavala kao dio svoje tradicionalne domovine. Ovaj argument ima svoje uporište u činjenici da je Kijevska Rusija bila kulturni temelj carske Rusije od 9. do 13. stoljeća. Poslije toga, ukrajinski su teritoriji bili dio raznih carstava, prvenstveno ruskih, sve do 1917. kada je formirana kratkotrajna samostalna vlada. U 1919. Ukrajina je ponovno postala dio tadašnjeg Sovjetskog Saveza pod nazivom Ukrajinska Sovjetska Socijalistička Republika a Rusija je čitavo vrijeme bila nepokolebljiva u suzbijanju bilo kojeg nagoveštaja ukrajinskog nacionalizma Po raspadu SSSR-a Ukrajina 1991.godine postaje neovisna država ali su ukrajinsko-ruski odnosi su od samog početka bili napeti a primarne sporne teme bile su područje Krima i grad Sevastopolj.
Dvije države riješile su pitanje ruske Crnomorske flote u Sevastopolju potpisivanjem ugovora o dugoročnom zakupu mornaričke baze. Međutim, ukrajinsko vlasništvo nad Krimom je i dalje ostalo pitanje koje je utjecalo na činjenicu da je Rusija odbijala formalno priznati suverenitet Ukrajine. Tek je u svibnju 1997. potpisan Rusko-ukrajinski ugovor o prijateljstvu, kojim je Rusija formalno priznala Ukrajinu kao neovisnu državu.
Iz naprijed navedenog jasno je da kada su u pitanju odnosi sa Rusijom bivša Sovjetska Republika Ukrajina je u jedinstvenom vojnom, zemljopisnom i diplomatskom položaju a takvu poziciju čini nekoliko faktora:
Proteklih nekoliko mjeseci ponovno smo svjedoci povećanih napetosti između dvije najveće europske zemlje. Rusija gomila kopnene snage od preko 100.000 vojnika na granici sa Ukrajinom, snage u čijem su sastavu ofenzivna oružja i sustavi unutar dometa djelovanja tako da ih je moguće trenutno upotrijebiti. Ove snage uključuju tenkove, samohodne haubice, laka pješačka vozila, sustave višecjevnih bacača raketa, Iskander-balistički raketni sustav kratkog dometa, i teško topništvo. Zrakoplovne snage za blisku zračnu potporu i transport nije moguće točno odrediti ali su vjerojatno u spremnosti da brzo prebaziraju u područje blizu mogućih operacija. Putin je ovo gomilanje oružja nadopunio porukama da je Ukrajina povijesno dio Rusije i da se Kijev mora vratiti pod ruski plašt.
ORIGINALNE SATELITSKE SNIMKE RUSKIH SNAGA NA GRANICI SA UKRAJINOMBez obzira što tvrdi da ne namjerava otpočeti invaziju, predsjednik Vladimir Putin ima nekoliko ciljeva:
Za SAD i NATO ovo je izazovan trenutak. Bidenova administracija želi pokazati da se na nju može osloniti da će podržati drugu demokraciju. Ukrajina, iako nije formalna članica NATO-a, bila je lojalan partner NATO-u i slala je trupe u misije NATO-a – te se već dugo želi pridružiti Savezu. Putin inzistira da se Rusiji omogući veto na svako daljnje širenje NATO-a i da se vojne trupe uklone iz bivših članica Varšavskog pakta—što uključuje mnoge sadašnje saveznike poput Poljske, Rumunjske, Bugarske, Mađarske i drugih. NATO si to ne može priuštiti.
Ovo je ozbiljna konfrontacija, sa mogućim veoma ozbiljnim i dugotrajnim posljedicama.
Koji su mogući izazovi i što će Putin učiniti slijedeće?
Napad na Gruziju je bio izravan ofenzivni napad na malenu naciju od manje od četiri milijuna stanovnika— ruski tenkovi, trupe, bombe, borbeni zrakoplovi, pješaštvo i topnički napadi osigurali su snažan i iznenadni udar.
Nekoliko godina kasnije, 2014., Putin je odlučio napasti mnogo većeg susjeda, Ukrajinu. U tom slučaju odlučio je upotrijebiti ono što je postalo poznato kao “hibridni rat”, kombinacija neuniformiranih vojnika – uključujući i kriminalce, vrhunskih specijalnih snaga, sofisticiranih ofenzivnih cyber napada protiv zapovjednih centara i električne mreže, dezinformacija na društvenim mrežama i amfibijskih operacija. Ove relativno nekonvencionalne taktike kombinirane su s tradicionalnijim elementima – otuda i skraćeni naziv “hibridno ratovanje”.
Ruska prijetnja je posebno alarmantna zbog najmanje dva razloga:
Kako Rusija može izvršiti invaziju na Ukrajinu, kako posebni politički ciljevi mogu utjecati na plan invazije, izazovi sa kojima se invazija može suočiti, i koje opcije NATO-a, SAD i EU imaju na raspolaganju za odgovor na invaziju?
Ako se Rusija odluči za invaziju da bi povratila i utvrdila nadzor i utjecaj, postoje najmanje tri moguća smjera napada za okupaciju ukrajinske teritorije:
Ako pak NATO, SAD i EU ne uspiju odvratiti Putina od invazije, trebali bi poduprijeti ukrajinski otpor kroz kombinaciju diplomatskih, vojnih, obavještajnih i ostalih sredstava. Ne mogu dozvoliti Rusiji aneksiju Ukrajine kako je relativno mirno prihvaćena aneksiju Krima 2014.godine sa orkestriranim nemirom i otporom u istočnoj Ukrajini. Eventualna ruska aneksacija dijela ili pak cijele Ukrajine samo će povećati snagu, industrijske kapacitete i prirodne resurske do razine kada Rusija postaje globalna prijetnja.
4. Ruski ciljevi, vojne opcije, mogući smjerovi napada i izgledi za uspjeh
Cilj Kremlja je zaustaviti ekspanziju NATO-a, povratak na stanje prije ekspanzije, uklanjanje američkog nuklearnog naoružanja iz Europe i iz ruske sfere utjecaja. Međutim, Putin će možda prihvatiti i manje. Primarni cilj Kremlja je garancija da Belorusija, Ukrajina i Gruzija neće nikad pripadati vojnom ili ekonomskom bloku koji ne kontrolira Moskva i da će Rusija biti vrhovni arbitar vanjske i sigurnosne politike svih triju država.
Ovaj zahtjev za ekskluzivnom sferom utjecaja u Istočnoj Europi i na Kavkazu je u skladu sa sigurnosnim interesima Moskve. Kremlj prikazuje NATO ekspanziju prema istoku kao originalni grijeh postsovjetskih međunarodnih odnosa što sada mora biti ispravljeno. Stav Moskve je da bez garancija koje zahtjeva ima pravo oružane sile da bi zaštitila svoje sigurnosne inerese.
Putinovi zahtjevi za pregovaračkim stolom vjerojatno su slijedeći:
Kako se šanse za postizanje tih sveobuhvatnih ciljeva za pregovaračkim stolom čine malim, čak nemogućim, Putin je vjerovatno spreman zadovoljiti se nečim manjim. Pretpostavlja se da je njegov minimum :
Ako mu zapad pruži nešto od onoga što traži, Putin će biti spreman staviti na čekanje i invaziju i pojačani hibridni pristup, barem za sada.
Kremlj ima najmanje šest mogućih vojnih opcija:
Od ovih šest mogućnosti, prve dvije ne uključuju značajne međunardne sankcije ali imaju ograničene šanse za uspjeh. Sve ostale opcije donose velike međunarodne sankcije i ekonomske teškoće i bit će kontraproduktivne za Rusiju, neće dovesti do slabljenja NATO-a ili odustajanja SAD od njenih obveza prema europskoj sigurnosti.
Ideološka priprema ruskog društva za sukob s Ukrajinom traje najmanje od 2014., gdje propaganda Ukrajinu prikazuje kao protofašističku, neonacističku državu. U srpnju 2021., javno pismo predsjednika Putina ustvrdilo je da su Rusi i Ukrajinci isti narod i okrivilo ukrajinske vlasti da opravdavaju neovisnost negiranjem njezine prošlosti. Ruska vojska učinila je članak predsjednika Putina obveznim čitanjem za svoje vojnike. U listopadu je potpredsjednik ruskog Vijeća sigurnosti Dmitrij Medvedev u novinama Kommersant krajnje neprijateljskim tonovima pokušao delegitimizirati sadašnje ukrajinsko vodstvo opisjući ga kao ekstremističko, korumpirano i kontroliranu i usmjeravano sa Zapada.
Uz postavljenu ideološku osnovu za djelovanje, sljedeći korak je stvaranje casus belli – opravdanja za rat – u skladu s imidžom Ukrajine koji je stvorio Kremlj. Izlike i opravdanja za napad mogli bi se kretati od jednostavnog sloma sigurnosnih pregovora do insceniranog incidenta sličnog iz povijesti poznatih provokacija u Mukdenu, Gleiwitzu i Mainili koje su davale opravdanje za invaziju Japana na Mandžuriju, njemačku invaziju na Poljsku i napad Sovjetskog Saveza na Finsku. Zato gotovo bizarno zvuči tvrdnja ministra obrane Sergeja Šojgua objavljena na službenoj web stranici Kremlja o američkim plaćenicima koji pripremaju “provokaciju” kemijskim oružjem u Ukrajini. Tvrdnja je zlokobna i možda čak nagovještava upravo vrstu “incidenta” kojim bi Kremlj opravdao invaziju.
Jednom kada dođe do casus belli, vjerojatno slijede cyber napadi koji će omesti ukrajinski vojni sustav zapovijedanja i nadzora te potpuno narušiti javne komunikacije i električne mreže. Zatim vjerojatno slijede zračni i raketni napadi na ukrajinske zračne snage i sustave protuzračne obrane. Nakon uspostave prevlasti u zračnom prostoru, slijedi pokret ruskih kopnenih snaga, čemu bi naravno prethodile specijalne operacije kako bi se degradirale daljnje sposobnosti zapovijedanja i nadzora te omela mobilizacija pričuve.
Na shemu manevara ruske vojske u invaziji na Ukrajinu će pored navedenih političkih ciljeva utjecati i geografske karakteristike terena te položaj i veličina gradova oko kojih će se voditi borbe, kao i dostupnost transportnih ruta za opskrbu. Postoje tri vjerojatna operativna smjera napredovanja za zauzimanje ukrajinskog teritorija istočno od rijeke Dnjepar, s rijekom kao granicom napredovanja ili rijekom kao pvom faznom crtom za produžetak invazije.
Značajno je napomenuti da se paralelno sa sjevernim i srednjim operativnim smjerom protežu i postojeće željezničke pruge dok to sa južnim nije slučaj. To je bitno budući da logističke snage ruske vojske nisu dizajnirane za velike kopnene operacije daleko od željeznica. Ako ruski ciljevi uključuju uskraćivanje pristupa Ukrajini moru, ona će morati zauzeti Odesu. Prema procjenama analitičara to se može postići samo sa amfibijskim i zračnim desantima snaga u blizini Odese, koje bi se povezale s mehaniziranim snagama koje se približavaju s istoka. Ako Rusija namjerava osvojiti cijelu Ukrajinu, njezine bi snage trebale zauzeti Odesu (čiji bi lučki objekti olakšali rusku logistiku) a rijeku Dnjepar prijeći na nekoliko točaka i produžiti 550 do 1100 km dalje na zapad i izbiti na granicu s Poljskom, Slovačkom, Mađarskom, Rumunjskom i Moldavijom.
Mehanizirani napadi nisu uvijek tako brzi kako napadači žele ili se nadaju. Dva najbrža kretanja oklopnih snaga u povijesti – udar njemačkog generala Heinza Guderiana kroz Ardene i zauzimanje Dunkirka u svibnju 1940. i napredovanje SAD-a i koalicije od granice s Kuvajtom do Bagdada 2003. – svaki je prosječno iznosio oko 30 – 35 km dnevno. Kretanje protiv odlučnog neprijatelja u zimskim uvjetima s ograničenim dnevnim svjetlom moglo bi značajno smanjiti tu stopu napredovanja.
Uz dovoljno vojnika, vatrene moći, logistike, vremena i nacionalne volje, kao i bez uplitanja izvana, Rusija bi mogla ići naprijed sve dok njena vojska ne postigne političke ciljeve Kremlja. Ruska vojska brojčano nadmašuje ukrajinsku vojsku u zraku i na zemlji, Rusija je stekla veliko iskustvo u provođenju kombiniranih operacija u Siriji, a teren pogoduje ofenzivnom mehaniziranom ratu. Međutim, pravi izračun vojnog uspjeha može se uzeti tek nakon što počne oružani sukob. Osim toga, postoji nekoliko nematerijalnih faktora – kao što su vrijeme, obučenost za borbe u urbanom okruženju, zapovijedanje i nadzor, logistika i borbeni moral – koje isto mogu igrati značajnu ulogu u početnim fazama rata.
Vrijeme: Invazija koja počinje u siječnju ili veljači imala bi prednost smrznutog tla što bi olakšalo kretanje velikih mehaniziranih snaga. To bi također značilo rad u uvjetima ledene hladnoće i ograničene vidljivosti. Siječanj je obično najhladniji i najsnježniji mjesec u godini u Ukrajini, s prosječno 8,5 sati dnevnog svjetla tijekom mjeseca i povećanjem na 10 sati do veljače. To bi dalo prednost snagama uvježbanim za noćne operacije. Ako se borbe nastave u ožujku, mehanizirane snage bi se morale nositi s zloglasnom Rasputicom, ili odmrzavanjem. U listopadu Rasputica pretvara čvrstu zemlju u blato. U ožujku se smrznute stepe otapaju, a zemlja opet postaje u najboljem slučaju močvara, a u najgorem more blata. Zimsko vrijeme također je manje nego optimalno za operacije bliske zračne potpore.
Borba u urbanom okružju: Dok veći dio terena istočno od rijeke Dnjepar predstavlja ruralna polja i šume, postoji nekoliko velikih urbanih područja koje bi ruske mehanizirane snage morale zauzeti ili pak zaobići i opsjedati. Kijev ima gotovo 3 milijuna stanovnika, Harkov ima otprilike 1,5 milijuna, Odesa ima milijun, Dnjepar ima gotovo milijun, Zaporožje ima 750.000, a čak i Mariupolj ima gotovo 500.000. Ako se brane, ovim velikim urbanim područjima moglo bi potrajati dosta vremena i žrtava da se očiste i zauzmu. U Prvom čečenskom ratu, ruskim snagama je trebalo od 31. prosinca 1994. do 9. veljače 1995. da se od nekoliko tisuća čečenskih boraca izbore za kontrolu Groznog, tada grada s manje od 400.000 stanovnika. U Drugom čečenskom ratu, opsada Groznog također je trajala šest tjedana.
Stoga bi najbolji način djelovanja za ruske trupe bio zaobići urbana područja i kasnije ih očistiti. Međutim, Harkov je odmah preko granice s Rusijom i glavni je cestovni i željeznički čvor. Ako ruske snage ne kontroliraju Harkov, to bi ozbiljno umanjilo njihovu logističku sposobnost da podrže središnji napad prema rijeci Dnjepar i dalje. Nadalje, Kijev predstavlja sličan izazov i, kao glavni grad nacije, ima veliku simboličku vrijednost za stranu koja ga drži. Rusija možda neće moći izbjeći trajne gradske borbe u nekoliko velikih gradskih područja (i rezultirajuće velike žrtve) ako pokuša više od kaznenog upada u Ukrajinu
Zapovijedanje i nadzor: U slučaju invazije na Ukrajinu, Rusija će provesti svoju najveću kombiniranu operaciju od bitke za Berlin 1945. godine.Rusija sada nije rasporedila značajan broj konvencionalnih snaga. Otprilike 100.000 ruskih vojnika mobilizirano je u blizini Ukrajine, s oko 75 000 u pripravnosti, spremnih za uključivanje u borbu. Veliki izazov za rusko zapovijedanje biti će premještanje tih snaga na polazne položaje u odgovarajuću marševsku disciplinu. Osim toga, disciplinu će biti teško održavati i kasnije, tijekom napada, kada ogromne količine vozila i vojnika koji se kreću po ograničenom broju skliskih i loših cesta, a često i noću.
Koordinacija zračnih i amfibijskih napada bit će još jedan izazov. Dok bi zračne snage mogle biti bačene duž rijeke Dnjepar kako bi zauzele ključne mostove, koliko bi dugo mogle izdržati dok oklopne snage pokušavaju doći do njih preko zimskih cesta? Isto vrijedi i za amfibijske snage koje pokušavaju zaobići ukrajinsku obranu u blizini Mariupolja ili zauzeti Odesu. Hidrografija Crnog mora i obalna topografija pružaju malo dobrih mjesta za iskrcavanje za amfibijske snage, a nakon što se iskrcaju, bilo bi ih teško održati. Bez pravilne koordinacije i brzog napredovanja oklopnih snaga, svaki zračni ili amfibijski napad kao dio invazije mogao bi postati “Nedostižni most” za ruske snage.
Osim toga ruska vojska ima ograničeno iskustvo u koordinaciji velikog broja zrakoplova koji će podržati kopneni napad. Ruske zračne operacije u Siriji i Čečeniji ne mogu se usporediti s brojem letova koji bi mogli biti potrebni u Ukrajini preko fronta širine možda do 1000 km. Ovo će biti prvi put nakon Drugog svjetskog rata da će se ruske kopnene snage suočiti s modernim mehaniziranim protivnikom, a zračne snage s protivnikom s modernim zračnim snagama i sustavom protuzračne obrane. Posljedično, ruske će se snage vjerojatno suočiti s značajnim izazovima u zapovijedanju, nadzoru, komunikaciji i koordinaciji.
Logistika: Početni napad će biti dobro podržan topničkom i zračnom potporom, što će dovesti do nekoliko proboja u ukrajinskoj obrani. Međutim, kada prvi borbeni postroj potroši svoj borbeni komplet, počet će pravi test ruske vojne snage – uključujući sposobnost Rusije da održi napredovanje masovnih mehaniziranih snaga preko stotina kilometara teritorija. Prijelazi Kijev i rijeka Dnjepar udaljeni su najmanje 200 do 300 km od ruske granice, a njezinoj će vojsci trebati najmanje nekoliko dana da pod borbom dođe do njih. Prije toga će nedvojbeno barem jednom morati opskrbiti, napuniti gorivo i nadoknaditi borbene gubitke ljudi i materijala, što će zahtijevati operativnu stanku.
U svom članku “Hranjenje medvjeda” Alex Vershinin tvrdi da postoje ozbiljni logistički izazovi za rusku invaziju koja bi se za 96 sati trebala prekotrljati baltičkim zemljama i staviti Zapad pred svršen čin. Rusija je izgradila izvrstan ratni stroj za borbu u blizini svoje granice i gađanje po dubini oruđima velikog dometa. Međutim, Rusija može imati problema s kontinuiranom kopnenom ofenzivom daleko izvan ruskih željeznica bez većeg logističkog zaustavljanja ili masovne mobilizacije pričuve. Budući da je operativna dubina u Ukrajini nekoliko puta veća nego na Baltiku, ruska invazija na Ukrajinu mogla bi biti dulja operacija nego što neki predviđaju upravo zbog loše kombinacije vremenskih prilika, logistike i ukrajinskog otpora.
Borbeni moral: Moramo uzeti u razmatranje dvije razine morala na svakoj strani: moral pojedinih vojnika i moral svake zemlje i stanovništva. Na individualnoj razini, hoće li ukrajinski vojnik koji vjeruje da se bori za svoju domovinu imati prednost u odnosu na ruskog vojnika čija motivacija za borbu može varirati? Za ukrajinski narod u cjelini, koliko je jak njihov osjećaj jedinstvenog nacionalnog identiteta da se odupre dugoj, destruktivnoj i krvavoj borbi? Odgovori se ne mogu znati dok rat ne počne. Međutim, ako dođe do rata, jedan čimbenik koji utječe na moral bit će vrijeme. Što se dulje ukrajinska vojska odupire Rusima, to će veće njeno samopouzdanje rasti, kao i institucionalno znanje o tome kako se boriti protiv ovog neprijatelja. Osim toga, što se rat dulje nastavlja, to može biti veća razina međunarodne potpore i veća je šansa da će povećani transferi oružja pomoći preokrenuti tok na bojnom polju.
Za Rusiju, što se rat dulje nastavlja i što su žrtve veće, to je veća šansa za podrivanje ruskog morala od razine osnovnog vojnika do ruskog društva u cjelini. Otprilike jedna trećina ruskih kopnenih snaga sastoji se od jednogodišnjih ročnika. Ovi ročnici služe uz profesionalne vojnike, ili vojnike pod ugovorom, pod sustavom zastrašivanja poznatom kao dedovščina. Ovaj je sustav zloglasan po svojim zloporabama uključujući ubojstva, koja mogu narušiti koheziju jedinica. Osim toga, teške žrtve trebat će brze zamjene, a rezervisti dovedeni da pojačaju postrojbe na prvoj crti bojišnice nedavno su prošli malo obuke. Kako se broj profesionalnih vojnika smanjuje zbog žrtava, a pričuvni i ročnici su sve brojniji na prvoj crti bojišnice, povećavat će se šansa za lošu koheziju postrojbi na razini vojnika. Ako se povećaju žrtve, pa čak i porazi, problemi kohezije na frontu mogli bi se odraziti na javne nemire kod kuće.
Svaki vladar Kremlja zna da je jedan od najbržih načina za okončanje ruske dinastije ili režima izgubiti rat. Iako su rane sovjetske procjene rata u Afganistanu bile pune nade, na kraju su postale sumorne. Kako se sovjetski rat u Afganistanu odužio, troškovi – uključujući krv i novac – bili su previsoki i nadmašili su sve geostrateške koristi. Tijekom rata ubijeno je gotovo 15.000 sovjetskih vojnika, a još 35.000 ih je ranjeno.
7. Mogući odgovor NATO,SAD i EU
Ukrajina koja se spremna boriti za sebe je Ukrajina vrijedna podrške. Ključ za osujećivanje ruskih ambicija je spriječiti Moskvu da ostvari brzu pobjedu i povećati ekonomske, političke i vojne troškove uvođenjem ekonomskih sankcija, osiguravanjem političke izolacije od Zapada i podizanjem izgleda za dugotrajan otpor Ukrajine.
Cilj Zapada trebao bi biti odvraćanje ruskih konvencionalnih operacija u Ukrajini sankcijama. Odvraćanje Rusije da poduzme akciju, kao što je zauzimanje teritorija, je neizvedivo i malo vjerojatno da će uspjeti. U odsutnosti velikog američkog i europskog vojnog rasporeda u Ukrajini budući da Ukrajina nije članica NATO-a, ukrajinske snage ne mogu spriječiti brzo raspoređivanje ruskih snaga na svojoj zemlji. Odvraćanje sankcijama, međutim, uključuje sprječavanje protivnika da poduzme akciju jer su troškovi – kao što su nuklearno oružje, ekonomske sankcije ili pobuna – previsoki. NATO, Sjedinjene Države i njihovi europski saveznici i partneri trebali bi javno i tajnim kanalima nastaviti komunicirati Moskvi da bi konvencionalni napad na Ukrajinu inicirao širok spektar sankcija zapadnih zemalja, produbio političku izolaciju Rusije od Zapada i pokrenuo pobunu protiv ruskih snaga u Ukrajini koju podupire Zapad.
Ako odvraćanje ne uspije i ruske snage napadnu Ukrajinu, NATO, Sjedinjene Države i njihovi saveznici i partneri trebali bi poduzeti nekoliko hitnih koraka:
Sjedinjene Države i NATO trebali bi biti spremni ponuditi dugoročnu potporu ukrajinskom otporu bez obzira na to u kakvom se obliku radi. Već se vodila javna rasprava o potpori nekonvencionalnom ratovanju u Ukrajini ako bi dio ili cijela Ukrajina bila okupirana. Međutim, ovoj opciji mora se pristupiti s jasnim razumijevanjem onoga što je moguće postići – a što možda neće biti moguće. Rusija se povijesno pokazala vještom u uništavanju oružanih pokreta otpora, a ako ima dovoljno vremena, može to učiniti ponovno. Ruske metode protiv ukrajinskog otpora bit će brze, izravne i brutalne. Bilo koje utočište koje otpor koristi, bilo da se nalazi na teritoriju Ukrajine ili NATO-a, moglo bi biti predmet ruskog otvorenog ili tajnog napada. Stoga bi bila potrebna uspostava značajnih konvencionalnih snaga za odvraćanje od ruskih akcija na teritoriju NATO-a. Nadalje, koji god dio ukrajinske granice Rusija zauzela mogao bi brzo nalikovati željeznoj zavjesi dvadesetog stoljeća, s teškim utvrdama.
Koliko god su Rusi bili vješti u operacijama protiv otpora, nisu vješti u gašenju nacionalizma. Svaka podrška okupiranoj Ukrajini također bi trebala uključivati sredstva za održavanje ukrajinskog nacionalnog identiteta, povijesti i jezika. Ova vrsta podrške za očuvanje ukrajinske nacije bila bi u skladu s pomoći pruženoj poljskoj “Solidarnosti” tijekom njezinih borbi za slobodu.
Osim toga, Ukrajina bi potencijalno mogla spriječiti Rusiju da zauzme i zadrži cijeli ili veći dio njezina teritorija uz pomoć SAD-a i druge međunarodne pomoći. Na primjer, Ukrajina bi većinu svojih manevarskih snaga mogla zadržati dovoljno daleko, na strateškoj dubini, od početnih ruskih proboja tako da izbjegnu okruženje i uništenje. Kako ruske snage napreduju na zapad, Ukrajina bi trebala dobiti obavještajne podatke kako bi odredila glavne udare Rusije, izvršila duboke udare na njezine opskrbne linije kako bi ih natjerala na operativnu pauzu, a nakon što su zaustavljene, okružiti ih i izvesti protunapad. Gradovi bi trebali izdržati što je duže moguće. U slučaju Harkova, željeznice i mostovi unutar grada trebali bi biti potpuno uništeni prije kapitulacije kako bi se dodatno degradirale ruske komunikacijske linije. Ako se ruska vojska približi rijeci Dnjepar, njene brojne brane bi mogle biti otvorene, a nizinska područja poplavljena.
Zračne i amfibijske napade treba odmah izolirati. Cilj Ukrajine trebao bi biti spriječiti Rusiju da napravi bilo kakav značajan napredak prije početka Rasputice, odnosno odmrzavanja.
Nakon što se mehanizirano kretanje zaustavi zbog problema s blatom i opskrbom, zračni i amfibijski džepovi mogu biti eliminirani, a Ukrajina će imati dovoljno vremena da mobilizira i rasporedi svoje pričuvne snage od približno 900.000 ljudi. Nadajmo se da će međunarodna pomoć također početi pristizati u obliku oružanih sustava kako bi spriječila Rusiju da postigne zračnu nadmoć nad Ukrajinom i omogućila joj da nastavi udarati duboko u stražnji dio ruske vojske kako bi privukao pojačanja i opskrbne linije. Kako se tjedni pretvaraju u mjesece, međunarodne ekonomske i financijske sankcije trebale bi stupiti na snagu. Kremlj bi tada bio suočen s dugim ratom, na bojnom polju i izvan njega, bez brzog kraja na vidiku.
Trenutna situacija jezivo podsjeća na sovjetsko donošenje odluka 1979. o invaziji na Afganistan. U tom je slučaju mala skupina u Politbirou samostalno donijela odluku na temelju pogrešnih obavještajnih podataka, loše percepcije međunarodnog okruženja, pretjerano optimističnih scenarija uspjeha i slabog shvaćanja međunarodnih političkih i gospodarskih troškova s kojima će se suočiti. Proračun rizika naspram nagrade da Rusija ostvaruje svoje političke ciljeve trebao bi je obeshrabriti od invazije. Najbolja opcija Kremlja bila bi nastaviti zveckati sabljama, nastaviti diplomatske pregovore i pomagati proruskim pobunjenicima u istočnoj Ukrajini – ali suzdržati se od konvencionalne invazije. Međutim, predsjednik Putin postavio je visoke zahtjeve od kojih će se biti vrlo teško povući. Ako pogrešna procjena, emocije i loše upravljanje krizom nadvladaju racionalne proračune i dovedu do konvencionalnog rata, međunarodni krajolik vjerojatno će svjedočiti dramatičnoj promjeni.
Nova željezna zavjesa bila bi još opasnija – obuhvaćala bi Europu, Bliski istok i Aziju i uključivala novu osovinu autoritarnih režima koja uključuje Rusiju, Kinu, Iran i Sjevernu Koreju. Ova nova linija podjele kretala bi se duž granica Rusije s Finskom i baltičkim državama duž istočnog krila NATO-a; presijecala zemlje na Bliskom istoku i središnjoj Aziji koje podržavaju Rusija i Iran, kao što su Sirija i Kazahstan; i duž kineskih granica s Indijom preko istočne Azije do Južnog kineskog mora. Ako bi Rusija izvršila invaziju na Ukrajinu, što znači i da Rusi prijete napredovanjem prema zapadu NATO bi trebao požuriti sa ojačanjem snaga prema članicama na istočnom krilu, posebno prema Latviji, Litvi, Estoniji i Poljskoj. Rusija bi također mogla pokušati potaknuti krizu u jednoj ili više balkanskih država kako bi podijelila američku i europsku pažnju i resurse. U Aziji bi Tajvan vjerojatno bio na oprezu zbog mogućih kineskih pokreta da zauzmu otok.
Nadajmo se da će razum prevladati u Moskvi i Rusija neće napasti Ukrajinu. Međutim, ako dođe do invazije, NATO mora biti spreman poduzeti odlučne korake.
Izvor:
Copyright@HRVATSKI ČASNIČKI ZBOR-ZAJEDNICA UDRUGA