21. Susret vojnih oldtimera tradicionalno održan u Karlovcu i okolici

Program 21. susreta vojnih oldtimera u Republici Hrvatskoj, koji se tradicionalno održava u Karlovcu, bio je kao i prethodnih godina iznimno dobro organiziran i sudionicima je pružio prisjećanje na recentnu povijest Domovinskog rata. U jutarnjim satima održano je okupljanje sudionika na parkiralištu uz hotel »Lana Korana« uz rijeku Koranu i obavljena je registracija pristiglih vozila i vozača, vojnički doručak te ispijanje kave uz rijeku Koranu, čiji je vodostaj srećom opet normaliziran nakon tjedna kad se Karlovac našao poplavljen zbog iznimnih padalina.

Zainteresirani su imali priliku razgledati izložbu maketa borbene tehnike, vojnih odora i opreme iz razdoblja Domovinskog rata predsjednika Hrvatskog društva kolekcionara militarije iz Rijeke Damira Batistića, te maketa borbene tehnike kolekcionara i profesora u dugoreškoj Srednjoj školi za oružare Davora Vidovića. Uslijedilo je svečano otvaranje susreta uz postrojavanje nazočnih sudionika i predaja prijava predsjedniku, himne i minute tišine.

Dominik Horvat i njegova Fiat Campagnola iz 1976. godine / Foto DAMIR BATISTIĆ

OT M-60

OT M-60 (tijekom razvoja poznat kao M-590) bio je prvi jugoslavenski oklopni transporter. Korišten je u ex. JNA od 1960. godine kao osnovni oklopni transporter, kasnije korišten i u Domovinskom ratu od strane ZNG-a i HV-a. Određeni broj ovih vozila u Domovinskom ratu prerađen je u sanitet za izvlačenje ranjenika. Nastao je uslijed velike potrebe za zaštitom pješadije, koja je morala pratiti tenkove. Prototip je završen 1958. i tijekom 1958.-59. ispitivan je od strane proizvođača. Na prednjoj lijevoj strani nalazio se vozač, s njegove desne strane je bio mitraljezac naoružan M2 Browning mitraljezom, koji može obavljati ulogu PZO-a. Iza vozača se nalazio komandir vozila. Oklop se sastoji od 15-mm čeličnih ploča koje pružaju zaštitu od pješadijskog oružja kalibra do 12.7 mm. Proizvodnja je trajala 1962. – 1979. god. te je ukupno izrađeno 790 primjeraka.

OT M-60

Prigodni govor održao je voditelj 21. susreta brigadir u mirovini Dubravko Halovanić, a potom je uslijedio govor dopredsjednika HGZ-a, predsjednika O.O. gen.puk. Mladena Kruljca, koji je nazočne pozdravio i u ime ministra branitelja Tome Medveda te dao presjek važnosti grada Karlovca tijekom povijesti, zaželjevši svima ugodan boravak na susretu.

Karavana vojnih oldtajmera među kojima je bilo pravih bisera, potom se uputila na parkiralište Experience centra »Nikola Tesla«, koji je otvoren unatrag tri tjedna. Goste je dočekala ravnateljica centra Martina Marušić Britvec, koja ih je upoznala sa značajkama novootvorenog Centra. Uslijedilo je razgledavanje i upoznavanje Centra uz kustosa, te gledanje dva kratka igrano-dokumentarna filma kojima se dobilo uvid u život hrvatskog velikana Nikole Tesle. Druga delikatesa za sve ljubitelje kulture u općem smislu te riječi bila je u karlovačkom slatkovodnom akvariju Aquatika. Razgled i upoznavanje slatkovodnog akvarija, a posebno inscenacija podvodnih špilja poseban je doživljaj za svakog posjetitelja.

Moćni oklopnjaci / Snimio Damir Batistić

Kampanjola FIAT 1107

1974.godine je počela proizvodnja modela FIAT 1107 »Nuova Campagnola«.

Vozilo u naoružanje OS Italije ulazi 1976.godine pod oznakom AR-76, a 1979.godine se uvodi usavršeni model AR-79. U ex. JNA, je vec tada bilo planirano uvođenje novog terenskog vozila, te je po tom planu Zastava trebala razvijati novi model. Međutim razvoj se nije odvijao po plnu, tako da 1973.godine počinju pregovori s Fiatom, o kupovini licence za 1107. U cilju ispitivanja radi uvođenja u naoružanje uvezen je određeni broj vozila. Ispitivanje je provedeno u TOC KoV u vremenu 1974.-1976. Rezultati ispitivanja su pokazala brojne nedostatke, ali je ipak zaključeno da se moze prihvatiti. uz zahtjev, da se u serijskoj proizvodnji nedostaci otklone. Ipak, poslje prvih iskustava u jedinicama ex. JNA (i ugrađivanja sredstava veze) ex. JNA je odustala od nabavke licence. Do tog trenutka je iz Italije uvezena i u Kragujevcu sklopljena 2.532 vozila FIAT-Zastava 1107JD. Inačica opremljena sredstvima veze je označena kao FIAT 1107JD-V poznata kao malo omandno-štabno vozilo (MKSv).

Kampanjola FIAT 1107
  • Težina: 1630 kg
  • D/Š/V 3775/1580/1954 mm
  • Broj cilindara: 4 u liniji
  • Zapremnina: 1955 ccm
  • Snaga: 55 kW
  • Stupnjevi prijenosa: 5
  • Dimenzije kotača: 7.00 x 16 C8PR
  • Broj sjedala: 6+1
  • Gorivo: MB-86, MB-98

Krenulo se potom put Martinšćaka i upoznavanje sa zemljišnim objektom iz razdoblja Domovinskog rata, koji je bio od velikog značaja za naše snage, te upoznavanje kapelice iz doba romanike, sv. Martin. Nastavak kretanja smjerom do Cerovca Barilovićkog doveo je sudionike do objekta iz razdoblja Domovinskog rata za obranu međuriječja. Naime, kako je istaknuto, u doba Domovinskog rata na tom je mjestu bila jedna od važnijih otpornih točki za obranu međuriječja, gdje su se smjenjivale postrojbe u očuvanju toga prostora.

Razgledala se stara škola koja će biti budući Dom udruge SJP »Grom« s čime je goste upoznao predsjednik udruge Josip Slaćanin, da bi smo potom razgledali i tamošnju crkvu Presvetog Trojstva uz velečasnog Ivana Tompića, koji je prisutne uputio i u problematiku tog malog mjesta kao i problema s kojima se suočava pri održavanju ovog lijepog crkvenog zdanja čiji su zidovi narušeni vlagom, te je neophodna restauracija. Karavana je potom krenula k novootkrivenom arheološkom nalazištu Gradina iz 4. stoljeća, prvotno rimski logor, kasnije utvrdu s novim stanovnicima Japodima i Slavenima. Nastavak kretanja smjerom do Novigrada na Dobri doveo je do Pastoralnog centra sv. Vinko Paulski, gdje su sudionici uživali u pravom vojničkom ručku – fažolu s kobasicama i pancetom. Tom prilikom postavljene su i svijeće na spomen-obilježju za sve poginule, stradale mještane kroz ratove, te generalu Pavlu Miljavcu na mjesnom groblju.

Veliko zanimanje za starodobna vozila / Snimio Damir Batistić

Uslijedilo je druženje i podjela zahvalnica, priznanja i nagrada u više kategorija susreta: najstarije vozilo, najstariji vozač, najkompletnije vozilo, najmlađi sudionik, najstariji motocikl susreta, najvjerniji sudionici. Plakete su dobili stalni sudionici već 21 godinu: Ivan Kosturić, Ivan Skender i Ivan Končić. Najstariji sudionik je Želimir Krističević (OTK Zagreb), najstarije vozilo imao je Slavko Jandrečić – Jeep Wilys iz 1943. OTK »Zlatni kotač«, najstariji motocikl ima Dražen Car – Honda CB 750 iz 1969. godište član OTMK »Karlovac«. Najkompletnije vozilo imao je Dominik Horvat – Fiat Campagnola 1107 iz 1976., OTK »Zlatni kotač«. Najmlađi sudionik susreta bio je Toma Bačani, star 4,5 godina. Prethodno je održana i promotivna vožnja u oklopnom transporteru OT M-60 S. Povratkom u Karlovac priveden je kraju 21. susret vojnih oldtimera u Republici Hrvatskoj koji sudionicima osim vožnje »po divljini« pruža uvid u povijesna zbivanja iz Domovinskog rata, ali i zanimljivosti kulturne baštine.

Izvor: Sandy Uran, Novi List, 07. lipanj 2023 14:36

Za web priredio: SL

Dio 21. susreta uključivao je i posjet »Tesli« / Foto DAMIR BATISTIĆ